23.3.2015
Kategorie: Historie, Zajímavosti

Ztracená loď pokladů Flor de la Mar

Loď byla pojmenována Flor de la Mar – Květ moře.  Postavena byla v roce 1502 a měla hmotnost 400 tun. Byla postavena pro cesty z Portugalska do Indie a zpět o dvakrát větší tonáži než dosavadní lodě. Tento typ lodě byl nazýván “carraca” ve svém domovském přístavu v Portugalsku byla známá jako “nau”.

Flor byla součástí éry průzkumu, kolonizace a vykořisťování. Tři stožáry a šest čtvercových plachet s vysokou nástavbou a kulatým trupem zaručoval lodi bezproblémovou plavbu po oceánech. Lodě tohoto typu otevřeli bohatství vzdálených zemí.  Ke slavným příbuzným Flor de la Mar patří Kolumbova Santa Maria, Vasco de Gamův Sao Gabriel a Magalhaesova Victoria. Flor se stala typickou lodí pro dopravu nákladu do Indie a zpět.

Loď měla obtížnější manévrování , což v případě více zatížených lodí vedlo k tomu, že měli nařízeno plout východně od Madagaskaru než rychlejším a na manévrování obtížnějším Mosambickým kanálem.

Flor sloužila pro cesty do Indie mimořádně dlouho, většinou se tyto lodě stavěli pro 3-4 roky provozu. Flor však plula od 1502 – 1511, nicméně si však již údržba lodi vyžadovala celkem hodně oprav.

Alfonso de Albuquerque

Afonso_de_Albuquerque Lodi velel kapitán – Alfonso de Albuquerque, který byl znám jako Strašný, Veliký, Portugalský Mars nebo Caesar východu. Alfonso byl portugalský Fidalgo tedy šlechtic. Měl mnoho úspěchu v objevování nových teritorií, např. dal moc králi Cochinovi, postavil pevnost stejného jména Cochin v západní Indii.

Velel eskadře lodí, která plula na ostrov Ormuz v roce 1507 – jednalo se o jedno z hlavních center obchodu na Východě. Přivedl Goa pod portugalskou nadvládu v roce 1510 a dobyl jedno z nejbohatších měst na světě – Mallacu. Jeho vítěznou strategií, bylo ovládnout námořní cesty v indickém oceánu pro Portugalsko.

Největší námořní poklad Portugalska

flor_de_la_mar_goldZdá se, že Alfonso nevěřil rčení  “nedávej všechna vejce do jednoho koše”, proto také většina jeho bohatství byla umístěna v jedné lodi a to právě Flor de la Mar. Jak si asi vzpomínáte právě při plném zatížení měli podobné lodě problém s manévrováním i když byly stále opravovány.

I přes tyto potíže Alfonso použil Flor pro přepravu obrovského nákladu právě z dobyté Mallacy. Součástí byl také královský dar od vládce Thajska /Siamu/ portugalskému králi a všechno jeho další bohatství.

Byl to největší námořní poklad, který byl shromážděn portugalským námořnictvem. Šlo o 60 tun zlata ze sultánova domu v Mallace, k tomu 200 beden, které tvořili diamanty, rubíny a smaragdy. V listopadu 1511 vyplula Flor v doprovodu 4 dalších lodí do Portugalska.

Ztráta

Možná je ironií, že po naložení bohatství z Malaccy, přišla prudká boře v jeho průlivu. Ta způsobila, že Flor de la Mar ztroskotala na útesech poblíž úžiny – na severovýchodu od Sumatry. Loď se rozlomila na dvě části a mnoho pokladů bylo ztraceno ihned na místě. Díky divokým vlnám se ztratil i zbytek. Alonso se zachránil v záchranném člunu s pěti jeho důstojníky.

V návaznosti na úspěchy v jiných oblastech, jeho odpůrci u portugalského soudu obrátili veřejné mínění proti němu. Také inspirovali krále Manuela nahradit Albuquerqua jeho osobním nepřítelem, Lopo Soares de Albergariem. Alonso, který byl v té chvíli ještě na moři o tom obdržel zprávu. Již to však na něj bylo moc a 15. prosince 1515 zemřel na palubě lodi.

Lovci pokladů

Jak se dalo očekávat závod lovců pokladů začal v podstatě v okamžiku, kdy se první bedny dostali do moře. Jeden z lovců pokladů – Robert Marx údajně již investoval 20 milionů dolarů do hledání Flor de la Mar. Podle jeho slov je to nejbohatší loď, která se kdy ztratila na moři s jejímy 200 bednami diamantů od velikosti půl palce do velikosti pěsti.

Pokud je známo, zatím ji nikdo nenašel……

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *